جاسوسی کردن خانه‌های مردم حرام است Reviewed by Momizat on . جاسوسی کردن خانه‌های مردم حرام است از مقتضیات حرمت مسکن، تحریم جاسوسی مردم و خانه آنها برای آگاهی از آنچه انجام می‌دهند، می‌باشد. خداوند می‌فرماید:  [حجرات / 12 جاسوسی کردن خانه‌های مردم حرام است از مقتضیات حرمت مسکن، تحریم جاسوسی مردم و خانه آنها برای آگاهی از آنچه انجام می‌دهند، می‌باشد. خداوند می‌فرماید:  [حجرات / 12 Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » آموزه های اسلامی » جاسوسی کردن خانه‌های مردم حرام است

جاسوسی کردن خانه‌های مردم حرام است

جاسوسی کردن خانه‌های مردم حرام است

جاسوسی کردن خانه‌های مردم حرام است

01

از مقتضیات حرمت مسکن، تحریم جاسوسی مردم و خانه آنها برای آگاهی از آنچه انجام می‌دهند، می‌باشد. خداوند می‌فرماید:

 [حجرات / ۱۲]

«ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از بسیاری گمان‌ها بپرهیزید که برخی گمان‌ها، گناه است و جاسوسی و پرده‌دری نکنید».

منظور از نهی از تجسس، نهی از جست و جوی عورت و عیب‌های مسلمانان و آگاهی از آنچه پنهان نموده‌اند و استراق سمع از آنان است.[۱]

- در حدیث نبوی شریف که امام بخاری و ابوداود و دیگران از ابوهریره رضی الله عنه روایت کرده‌اند، آمده است که پیامبرصلی الله علیه و سلم فرمودند:

«إیاکم والظن، فإن الظن أکذب الحدیث ولا تحسسوا ولا تجسسوا».

«از گمان بپرهیزید زیرا گمان، دروغ‌ترین سخنان است و [در کار دیگران] جست و جو و تجسس نکنید».

منظور از «تحسس» جست و جوی امری همراه با استراق سمع و نگاه کردن است و «تجسس» یعنی کشف خبرهای مردم در خفا و پنهانی مانند کار جاسوس می‌باشد. ابراهیم حربی گفته است: «تحسس و تجسس یک معنا دارند». امام خطابی گفته است: «منظور از حدیث شریف این است که به جست و جوی عیب‌های مردم و کشف آنها نپردازید. نیز گفته شده است: تحسس، آگاهی یافتن از احوال مردم به سبب مصلحت خود است و تجسس، آن است که کسی به خاطر مصلحت دیگری انجام دهد و جاسوس هم از این واژه است. یعنی کسی که دیگری او را به آگاهی یافتن از احوال و اخبار مردم مکلف نموده است.[۲]

براساس آنچه از معنای تجسس در آیه و حدیث بیان کردیم تجسس در خانه‌ها شامل گوش دادن از پشت در، یا پنهانی وارد شدن به آنجا و یا با کسب اجازه برای هدفی ساختگی، مانند بهانه نوشیدن آب می‌شود. گاهی تجسس با هجوم به خانه‌ها و دستگیری ساکنان آن به سبب ارتکاب گناه انجام می‌گیرد و هیچ یک از اینها در شرع اسلام جایز نیست. قرطبی  در آخر آیاتی که مسأله‌ی استئذان و کسب اجازه را در سوره نور[۳] بیان نموده، آورده است: «به کسانی که در خانه‌های مردم تجسس و برای انجام گناهان، درخواست ورود می‌نمایند و از بی‌خبری مردم سوءاستفاده می‌نمایند، [عذاب] وعده داده شده است».[۴]



[۱]- تفسیر الزمخشری، ج ۴، ص ۳۷۲، تفسیر ابن کثیر، ج ۴، ص ۲۱۳، تفسیر قرطبی، ج ۱۶، ص ۳۳۳٫

[۲]- فتح‌الباری به شرح صحیح البخاری، عسقلانی، ج ۱، ص ۴۸۱، عون المعبود شرح سنن ابوداود، ج ۱۳، صص ۲۶۰-۲۵۹٫

[۳]- [نور / ۲۷] و ۲۸) «ای مؤمنان، وارد خانه‌ای نشوید که متعلق به شما نیست، مگر بعد از اجازه گرفتن (با زنگ زدن یا در کوبیدن و کارهایی جز اینها) و سلام کردن بر ساکنان آن. این کار برای شما بهتر است. امید است شما (این دو چیز را به هنگام رفتن به منازل دیگران رعایت و آنها را) مدنظر داشته باشید (۲۷) اگر کسی را در خانه نیافتید بدانجاها داخل نشوید تا به شما اجازه داده شود. اگر هم به شما گفتند: برگردید، پس برگردید (و اصرار نکنید) این (کار رجوع، زیبنده‌تر به حالتان و) پاکیزه‌تر برایتان می‌باشد. خدا بس آگاه از کارهایی است که می‌کنید.» (پس با رهنمودهای او مخالفت نورزید). مترجم.

[۴]- تفسیر القرطبی، ج ۱۲، ص ۲۲۰، آیه‌های استئذان، ۲۷ و ۲۸، سوره نور

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 428

ارسال یک دیدگاه


7 + 2 =

بازگشت به بالا